Atât de gravă este fragmentarea Android: sunt peste 18.000 de dispozitive diferite

de: Răzvan Băltărețu
22 08. 2014

iOS și Android nu doar că sunt cele mai populare platforme, dar sunt și la extreme la un capitol: fragmentarea. Apple stăpânește foarte bine dispozitivele pe care le are, în timp ce Android se găsește pe tot felul de modele.

OpenSignal, o companie care cartografiază acoperirea rețelelor telecom pe baza informațiilor de la telefoane mobile, oferă noi cifre pentru fragmentarea Android, conform The Next Web. Dacă anul trecut erau 11.868 de dispozitive diferite cu sistemul de operare de la Google, acum sunt 18.796. Și, totuși, acesta ar putea să nu fie numărul real.

Află și: Ultimele cifre pentru fragmentarea Android: KitKat crește, dar vechile versiuni sunt populare

OpenSignal a adunat date de la circa 682.000 de dispozitive, dar Google se laudă că Android este instalat pe un număr de peste un miliard de terminale. În topul OpenSignal, Samsung conduce și este urmată de companii precum Sony, Motorola, LG și Huawei. Mai mult, 12 din 13 dispozitive sunt de la sud-coreenii Samsung.

O imagine a fragmentării Android

Conform ultimelor cifre privind adopția ultimelor versiuni de Android, KitKat a reușit să ajungă la 20% și asta este o veste bună atât pentru utilizatorii care au primit-o, cât și pentru dezvoltatorii de aplicații. Totuși, se ajunge la comparația cu iOS. 91% din aceștia sunt pe iOS 7, cea mai nouă versiune, în timp ce 8% sunt pe iOS 6 și restul de 1% pe oricare dintre versiunile vechi.

Ce înseamnă această fragmentare?

Propriu-zis nimic, dacă ai unul dintre telefoanele mid-level sau high-end, dar dacă ești un dezvoltator de aplicații contează foarte mult. Cu cât sunt mai multe variabile (adică modele), cu atât trebuie să iei în calcul cum vor funcționa produsele tale pe fiecare sau cel puțin pe cele pe care vrei să ai succes. În timp ce pentru iOS poți testa, spre exemplu, pe iPhone 5, sau unul dintre noile modele, și iPhone 4S, pe Android ai nevoie de mai multe dispozitive.

Totuși, Google a găsit o soluție eficientă pentru a permite o rulare cât mai bună a aplicațiilor, chiar dacă n-ai testat pe toate telefoanele cu Android (ar fi cam imposibil). Google a avut problema când a trecut de la rezoluţia HVGA (480×320 pixeli) la altele mai mari şi la tablete. Soluția a fost „responsive design“, adică redimensionarea automată a aplicaţiei, standard folosit în web design. Astfel, un program dezvoltat pentru smartphone poate fi folosit şi pe tabletă.

Pe Android dezvoltatorul trebuie să se asigure însă că nu este pixelată aplicaţia, folosind materiale grafice de rezoluție mai mare, fapt care îi dă mai mult timp pentru actualizare. Apple, de regulă, lasă dezvoltatorilor câteva luni de preview pentru noua versiune de iOS, timp în care trebuie să își actualizeze aplicațiile. Mai multe informații pe acest subiect sunt pe „Adevărul“.